Exposició maquetes de ferrocarril d'Antoni Augé
divendres, 10 gener 2025 - 08:45 am a divendres, 28 febrer 2025 - 08:30 pm
Casal de Gent Gran de Llavaneres
La Mataró i la controvèrsia de la seva rèplica
Un dels temes més fascinants de la història ferroviària és la locomotora Mataró, la primera a circular per la línia Barcelona-Mataró. Tot i que no forma part d’aquesta exposició, el seu disseny i la seva rèplica per al centenari han estat objecte d’anàlisi i debat. Això queda reflectit al llibre “Casi toda la Renfe en miniatura” de José María Casademont, disponible per a consulta a la mostra. L’autor aprofundeix en els reptes estètics i tècnics que va comportar la reconstrucció, reflexionant sobre la conjunció dels cilindres i la caixa de fums, elements clau per entendre la seva singularitat. Com assenyala Casademont, la locomotora original, exposada en el seu dia a l’Exposició Universal de Rius i Taulet, destacava per la seva elegància i proximitat a les primeres màquines construïdes a l’Índia.
Una col·lecció per recordar: El llegat d’Antonio Augé i Barguñà
L’exposició té com a eix central la vasta col·lecció d’Antonio Augé i Barguñà, un apassionat del ferrocarril que va reunir més de 2.500 peces úniques. Tot i que part del seu llegat està ara repartit entre els seus fills, és José Ignacio, conegut com "Peke" i resident a Llavaneres, qui conserva algunes de les joies més destacades, que avui podem admirar en aquesta mostra.
L'exposició de maquetes una finestra al passat ferroviari
Endinsar-se en la història del ferrocarril és emprendre un viatge ple d’innovació, esforç i nostàlgia. A l’exposició de maquetes ferroviàries de la seu de l’Associació Casal de la Gent Gran, situada a l’Av. Mare de Déu de Montserrat 35, es reviu amb detall i passió l’epopeia del traçat Barcelona-Mataró, una línia que va marcar un abans i un després en l’enginyeria i el transport d’Espanya.
El somni de Miquel Biada: Inspiració transatlàntica
L’any 1847 van començar les obres del primer trajecte ferroviari a la península Ibèrica gràcies a la visió de Miquel Biada, un industrial de Mataró que va quedar fascinat per la línia ferroviària entre l’Havana i Güines, a Cuba. Aquesta inspiració el va portar a desenvolupar el recorregut de 28,25 quilòmetres entre Barcelona i Mataró, inaugurat el 28 d’octubre de 1848, amb locomotores emblemàtiques com la Mataró, Barcelona, Catalunya i Besòs, acompanyades per 30 vagons i 62 cotxes de passatgers.
El somni d’un viatge sonor i visual
En el procés de dissenyar les seves maquetes i taulers ferroviaris, Antonio Augé expressava el seu desig de capturar tota la màgia del ferrocarril: el xiulet de les locomotores, el fum, i l’evocadora atmosfera del tren en moviment. Per a Augé, aquestes recreacions no eren simples maquetes, sinó una experiència completa que buscava superar fins i tot les distraccions modernes. Com ell mateix deia: "una d’aquestes locomotores de jardí, amb tot el so, amb emissió de fum i tot això… és millor que la televisió, oi?". Tot i que aquestes aspiracions no formen part de l’exposició actual, els seus dissenys transmeten la seva passió per reviure l’esperit ferroviari en cada detall.
Una experiència inoblidable
L’exposició no és només una mostra per a aficionats al ferrocarril, sinó un homenatge a una època que va definir el progrés. És un espai on la història, l’enginyeria i la nostàlgia convergeixen per fascinar joves i grans. Si ets amant de les maquetes, la història o simplement busques un pla cultural diferent, no deixis passar l’oportunitat de visitar aquest racó ple de passió ferroviària.